Spis treści:

  • Własny herb
  • Mocne jednostki strzelające
  • Kod chatek drwala
  • Kamienie do katapulty
  • 50 jednostek na baszcie
  • Przeciwnik nie buduje zamku
  • Kody
  • Dobra obrona


    Własny herb:

    W grze Stronghold: Crusader oprócz nazwy swojego lorda można umieścić własny herb, jeżeli proponowane nam się nie podobają. Jest to bardzo proste do wykonania. Pierwszym krokiem jaki musimy zrobić to odszukanie pliku "faces.bmp". Najlepiej jest skopiować go sobie w bezpieczne miejsce w razie wypadku zniszczenia pliku. Plik ten znajduje się najczęściej pod taką ścieżką: "C:\Program Files\Stronghold Crusader\faces.bmp". Następnie szukamy obrazka, którego chcemy mieć jako herb. Obrazek ten nie powinien przekraczać 64X66 pikseli. Następnie otwieramy go w jakimś programie np.: w Paint-cie. I wycinamy go z tła tak jak pokazano na rysunku.




    Następmie otwieramy plik "faces.bmp" (też w tym programie) i wklejamy nasz wycięty obrazek w wolne, różowe miejsce z białą ramką. I zapisujemy plik tam gdzie się znajdował, czyli "C:\Program Files\Stronghold Crusader\faces.bmp". Jeżeli na naszym obrazku pozostały jeszcze białe punkty wypełniamy je kolorem tła.





    Następnym krokiem to wejście do gry i kliknięcie następująco Opcje -> Dostosuj tożsamośc.




    Klikając na strzałki będą nam się przesuwać herby, na końcu powinien znaleść się nasz. Klikamy Zapisz.





    Możemy rozpocząć grę z nowym herbem!


    Mocne jednostki strzelające:
    W Twierdzy istnieje również sposób na prawie niezwyciężalne jednostki strzelające. Trik jest bardzo prosty. Włączamy grę Stronghold: Crusader i po wybudowaniu dośc solidnego zamku robimy kilka grup konnych łuczników (najlepiej 4 grupy po 10 jednostek) i 10 inżynierów, którym dajemy zadanie zbudowania tarcz. Zaznaczamy pierwszą grupę konnych łuczników i wciskamy Ctrl+1, następnie wybieramy kolejną grupę konnych łuczników i wciskamy Ctrl+2 itd. Na końcu zaznaczamy tarcze jako 5. Przesuwamy kursor pod zamek wroga wciskamy 1 i klikamy lewym przyciskiem myszy pod murami przeciwnika. Zaraz potem, 2 i klikamy w to samo miejsce i tak kolejno 1-5. Wszystko musi się odbyć bardzo szybko, ponieważ konne jednostki szybko się poruszają i możemy nie zdążyć. Oczywiście można tak też zrobić z łucznikami na murach!





    Kod chatek drwala:
    Czy jesteśmy sami we wszechświecie? Czy istnieje nieodkryty ląd? Gdzie jest Atalantyda? Do czego tak naprawdę służą chatki drwala? I to pytanie nasuwa się podczas realizacji poniższych trikow.

    "Mój pan informuje, że nie może wydostać się ze swojego zamku!"
    Istnieje pewien sposób na zablokowanie przeciwnika w swojej twierdzy. Wystarczy tylko umieścić chatkę drwala przed jego bramą tak, aby nie umiał się wydostać. Trik nie działa na wszystkich przeciwników.

    Gdzie są wilcze doły?
    Wybieramy chatkę drwala, aby ją wybudować. Jednak miejsca szukamy pod murami (i w zamku) przeciwnika. Jeżeli chatki drawala nie da się zbudować, a nie ma tam żadnego innego obiektu to znaczy, że właśnie tam znajdują się wilcze doły.

    "Oszukać smolne rowy"
    Dość ciekawy trik polegający na budowie ciągu chatek drwala prowadzącego do zamku wroga. Po wybudowaniu chatek należy je zbużyć. Wynik: Jeżeli tam gdzie umieściliśmy chatki były smolne rowy, to po zburzenu ich, rowów już nie będzie. Trik ten wiąze sie z pewnym ryzykiem, ponieważ nie zawsze przeciwnik buduje smolne rowy, a my budując chatki tracimy drewno. Sposób ten należy wykonać tuż przed atakiem. Moim zdaniem lepiej mieć miotacza ognia lub balistę ogniową i postrzelać przed murami ;-)

    Samounicestwienie
    Wynik tego triku jest zabawny, ponieważ przeciwnik, z którym walczymy sam się zniszczy. Otóż w zamku wroga, który często stosuje niewolników budujemy chatkę drwala blisko jego posiedłości. Oczywiście, ten zbierze niewolników i podpali naszą chatkę, co doprowadzi do pożaru jego zamku. No cóż: "Kto mieczem wojuje, od miecza ginie!"


    Kamienie do katapulty:
    Trik ten znany już był w pierwszej części Twierdzy. Polega ona na uzyskanu kamienia do katapulty. Po pierwsze musimy mieć farmę mleczną, po drugie katapultę... Podjeżdżamy nią blisko zamku przeciwnika i wybieramy Wystrzel padlinę. Następnie dwa razy klikamy na wybrany cel. Trik czsami nie działa.


    50 jednostek na baszcie:
    Trik ten jest dość pospolity i powszechnie znany. Otóż, robimy 5 grup łuczników po 10 jednostek i tak jak w przypadku konnych zaznaczamy je numerami 1-5. Następnie kolejno wybieramy cyfry i klikamy na baszcie.


    Przeciwnik nie buduje zamku:
    Powiem szczerze... tego triku wcale nie miałem zamieszczać. Ale chciałem aby na stronie było wszystko co wiem. Trik nie jest dla normalnych graczy i dlatego go nie używam. Polega on na usunięciu z folderu "Stronghold Crusader" folder "aiv", gdzie znajdują się dane dotyczące budowy zamków przeciwników. Jednak jeżeli ktoś naprowdę musi z niego skorzystać, to niech lepiej skopiuje sobie ten folder w bezpieczne miejsce, jakby kiedyś, w przyszłości zapragnął wrócić na dobrą ścieżkę.


    Kody:
    [Alt]+[shift]+[A] : uaktywnia cheaty. Użyj tej kombinacji klawiszy w menu (najlepiej w menu wyboru misji kampanii militarnej). Od teraz możesz używać w czasie gry następujących kombinacji:

    [Alt]+[C] : udostępnia wszystkie misje. Od tej pory masz dostęp do wszystkich misji kampanii militarnej i ekonomicznej.

    [Alt]+[K] : darmowe budowanie. Od tej pory będziesz mógł budować wszystkie budowle bez żadnych kosztów

    [Alt]+[X] : dostajesz 100 sztuk złota i popularność na poziomie 100

    Powyższe kody nie działają w tybie multiplayer!


    Dobra obrona:
    Opiszę tutaj sposób na rozmieszczenie poszczególnych jednostek obronnych w Strongholdzie. Jeżeli mamy już dość solidne mury przystąpmy do tworzenia jednostek. Nasza obrona w składzie: łucznicy, kusznicy, miotacze ognia, balisty, mangonele, tarcze, trebusze, inżynierowie z oliwą będą umieszczeni na murach odpowiednio do wykonywania zadania. Tarcze i łuczników umieszczamy na murach, tak aby 5 mogło się zmieścić za jedna tarczą. To samo robimy z kusznikami, którzy wspaniale uzupełniają łuczników. Na basztach umieszczamy koksownik i ogromną liczbę łuczników. Między nimi umieszczamy też sporą liczbę miotaczy ognia. Nie zapominajmy też o mangonelach i balistach, które też mają znaleźć się na basztach. Inżynierów umieszczamy na tyle muru za tarczami i kusznikami, w razie potrzeby podeją bliżej i wyleją olej. Trebusze umieszczamy za murem, w swoim zamku. Są one skuteczne, poniewąż mają wysoki kąt strzelania. W zamku można też umiescić pałkarzy którzy na wypadek przedarcia sie przez mur załatwią sprawę. Co do muru to możemy wubudować dwuwarstwowy. Przed pierwszą warstwą kopiemy fosę, a przed drugą wilcze doły i smolne rowy. Zapewniam jest to bardzo skuteczna obrona!